Marius Bodin Larsen: Slik lages Turbo-soundet

Fra Musikkpraksis 3. mai 2005

Marius Bodin Larsen er tekniker i studioet Crystal Canyon, et sameie mellom Knut Schreiner, Anders Møller, Ingar Hunskaar og Marius. Mesteparten av «Party Animals» ble gjort her. Og her avslører Marius de tekniske sidene av Turbo-soundet.

UTSTYR

– Alt unntatt Hanks vokal er spilt inn analogt på en totommers 24-spors Otari MTR90. Vi har et RME/Nuendo HD-recordingsystem på PC, blodsynket til Otarien med en C-Lab Time Machine. Det har vært vanskelig å få tak i 2-tommers bånd til maskinen en stund, fordi det visstnok ikke lages lenger. Vi fikk tak i bånd under Turbo-innspillingen, men det stoppa etter jul. Så vi må slette gamle bånd og bruke dem på nytt, og spille inn på halv hastighet og sånt. Altså 15 ips i stedet for 30 ips. Men nå skal de visst begynne å lage dem igjen, fordi det amerikanske forsvaret trenger dem. Og nå står det visstnok en container med 1.000 bånd i Spania ett sted, men de er beslaglagt fordi eierne har gått konk, he-he.

– Du får mye tjukkere bunn og mer bass ved 15 ips, men bedre diskant, mindre sus og 3 dB bedre signal/støy-forhold ved 30 ips.

VOKALEN

– Hanks vokal er på noen av låtene tatt opp med en Neumann M147 gjennom en TubeTech MPIA mikpre og en Amek 9098 kompressor. Siden M147en var innleid og måtte leveres tilbake, gikk vi etter hvert over til en Neumann U87 i samme kobling, men nå med en TLA EQ-1 for kompressoren av to grunner: Vi ville innføre et rør i kjeden, samt søke etter og gjenskape frekvensgangen til MI147, den har en heving i frekvensgangen i presence-området fra ca. 1 kHz til 5 kHz, som ikke U87-en har. Dette gjorde det mulig å gjøre innhopp i låter hvor vokalen var spilt inn med U147en, uten at det hørtes helt merkelig ut. Etter kompressoren gikk signalet rett til HD via RME-interfacet for klipp og stuss. All koring og annen vokal er for øvrig spilt inn på samme vis.

GITARER

– Euroboys gitarer er spilt inn rett på tape, enten med verdens minst interessante mikrofon, Shure SM57, eller noen ganger med en Electro-Voice RE-20. I noen tilfeller ble det også brukt en Neumann E87 i tillegg, som stod noen meter unna Marshall-kabinettet. Hvor mye som er brukt av dette ambient-signalet under miks, er ikke helt sikkert, men på «Waisted Again»-gitarsoloen er det definitivt til stede. Ellers satte vi opp ett gitaroppsett med en del mikrofoner foran kabinettet som jeg kobler til en Studer 169 portabel 10-kanals mikser. Den er liten og spesiell og har veldig gode preamper og EQ. Så jeg kan forme lyden allerede der, med effekter fra f.eks. TC 2290 delay og EMT140 plateklang. Så sender vi to signaler til båndet når vi tar opp: ett tørt og ett vått signal med EQ og effekter. Da kan vi eksperimentere mer senere også.

TOTALT SETT

– Turbonegers tid i Chrystal Canyon ble for en stor del brukt av Hank og Knut, men det meste av andre overdubs ble også gjort her, f.eks. koring, perkusjon og noen få synthesizere. I det hele tatt var det stort sett beinhard jobbing hele tiden, siden disse gutta nesten alltid vet hva de vil.