Terje Bodin Larsen: Mannen fra Oljeberget
Religiøse oljetrykk og andre folkelige bilder
Oljetrykkenes motiver har nok slik sett fortsatt innflytelse på hva som finnes på veggene rundt i mange hjem. Selv om de fleste av disse bildene i dag er avskrevet og oftest kassert som gammeldags og smakløst «kitsch», representerer de på den annen side et viktig stykke kulturhistorie og et innblikk i hva som preget stuer og kammers den gang.
En slik teknikk kalles forøvrig flattrykk, da det ikke er noen nivåforskjell mellom de enkelte delene av trykkplaten. Det gjør at platen ikke blir slitt på samme måte som ved for eksempel tresnitt og kobberstikk. Litografiteknikken kunne derfor brukes til å trykke i nærmest ubegrensede opplag. Teknikken slo for alvor an ute i Europa på midten av 1800-tallet, og nådde altså et høydepunkt med de fernisserte fargelitografiene – «oljetrykkene» – rundt 1870–90.
Også tidlige postkort er ofte eksempler på godt håndverk fra norske litografer. I dag overlever litografiet hovedsaklig som teknikk innenfor grafisk kunst. De mer tradisjonelle grafiske teknikker, som tresnitt og kobberstikk, og selvfølgelig oljemaleriet, var hele tiden forbeholdt det mer «kondisjonerte» billedmarked. Dette markedet foretrakk dessuten svart-hvitt grafikk, særlig nye teknikker som fotogravyr og stålstikk. Det glansede fargelitografiet, tross sin tekniske fullkommenhet, ble ansett som «simpelt».
Oljetrykkene avløses i begynnelsen av vårt århundre etterhvert blant annet av svart-hvitt gjengivelser av statuer og skulpturgrupper i marmor eller gips, vanligvis trykket i offsett-trykk. Thorvaldsens «Messias» var et særlig populært andaktsbilde. «Broderkyssen» som er avbildet her er fra omkring 1910. Det billigere offsettrykket, som var en av litografiteknikken, gjorde nå sitt inntog for fullt. Nå hadde man lært seg å overføre trykkbildet på en sylindrisk metallplate, som via en gummisylinder overførte fargen på trykkplatene til papiret. Det tunge arbeidet med litografsteinen var forbi, og de store mekaniske rotasjonspressene på vei inn.
Et annet eksempel på offsettrykket, denne gang i farger, er det avlange blomsterbildet, beregnet til å henge over skjenken i spisestuen. Skjenken er det avlange skapmøblet til dekketøy, duker og serviser som var ett uunnværlig innslag i våre olde- og besteforeldres interiør. Et tilsvarende større bilde var beregnet på å henge over dobbeltsengen. Blomstermotivene skulle bidra til å gjøre innredningen lys og hyggelig.
Motivene
Det kan forresten nevnes at oljetrykket «Jesus gråtende på Oljeberget» kanskje er tidenes mest populære religiøse trykk, produsert i mer enn l0 millioner eksemplarer og fortsatt i handelen. Bildet er malt rundt 1890 av den tyske maleren Josef Untersberger, men signert med det mer klingende «Giovanni».
Mor og barn var også et klassisk motiv, sammen med rene barne- eller voksenportretter som ikke gjengir noen bestemt person, men er ren dekorasjon, som det flotte portrettet av en ung dame eller kurtisane med fjærprydet hatt.
Litteratur
Andersen, Mikael: Olietryk – en folkelig billedform. Utstillingskatalog utgitt av Odder Museum og Danmarks grafiske Museum/Dansk Pressemuseum 1990.
Bellini, Paolo: Manuale del Conoscitore di Stampi A. Vallardi, Roma 1998.
Clausen, V.E.: Folkelig Grafik i Skandinavien. H.M. Bergs forlag A.S. 1973.
Curwen, Harold: Processes of Graphic Reproduction in Printing. Faber and Faber, London 1934.
Eckholff, Julie Waaler: Helgener gjennom tidene. Fakta og Legender. IKO-Forlaget AS, Oslo 2000.
Ehrensvärd, Ulla: Oljetryck. Varberg Museums Årbok 1970, ss. 65-100.
Finaldi, Gabriele: The Image of Christ, The Catalogue of the Exhibition Seeing Salvation. National Gallery, London/Yale University Press 2000
Gascoigne, Bamber: How to identify prints. Thames and Hudson, London 1986.
Gleeson, Janet: Miller’s Collecting Prints & Posters. Miller’s, London 1997
Hauge, Marius: Gamle Norge på trykk. Grafikken og historien. Andresen & Butenschøn, Oslo 1998.
Hellemo, Geir: Guds Billedbok. Virkelighetsforståelse i religiøse tekster og bilder. Pax Forlag, Oslo 1999.
Helliesen, Sidsel: Vi ser på grafikk. C.Huitfeldt Forlag AS, Oslo 1987.
Larsen, Terje Bodin: Religiøse og andre folkelige oljetrykk. Samler & Antikkbørsen nr 5 1999 s 22-25.
Larsen, Terje Bodin: Mannen fra Oljeberget. Religiøse oljetrykk og andre folkelige bilder. Utstillingskatalog Galleri Bomuldsfabriken, Arendal 23.05-14.06 1998.
Londos, Eva: Religiösa bilder i frikyrklig hemmiljö. Konsthistoriske studier nr 8, Helsingfors 1985, s 214-220.
Morgan, David: The Sacred Gaze – Religious Visual Culture in Theory and Practice. University of California Press, 2005.
Morgan, David: Visual Piety – A History and Theory of Popular Religious Images. University of California Press, 1998.
Mørstad, Erik: Visuell analyse. Abstrakt Forlag, Oslo 2000
Ouspensky, Leonid/Lossky,Vladimir: The meaning of icons. St. Vladimir’s Seminary Press, New York 1999.
Johnsen, John G.: Steinene taler. Den litografiske bransjen gjennom 200 år. Meri A.S., Stavanger i samarbeid med Stavanger Grafiske Fagforening, Stavanger 1998.
Jonsson, Hedvig Brander: Tyska litografier I Sverige, Danmark och Norge. I: Tyskland og Skandinavia – Impulser og brytninger, Norsk Folkemuseum Oslo 1997, s 251-253.
Jungmarker, Gunnar: Mannerhjerta och Litografikonsten i Sverige. I: Om Litografi, Stockholm 1958, ss 8-41
Jungmarker, Gunnar: Kistebrev utförda i stentryck. I: Om Litografi, Stockholm 1958, ss 42-63
Jungmarker, Gunnar: Fehr & Müller. De första yrkeslitograferne i Sverige. RIG, Stockholm, LXIII, 1980, ss 37-52.
Papastratos, Dory: Paper Icons. Ortodox Religious Engravings 1665-1899, I-II. Papastratos Publications, Athen 1990.
Papastratos, Dory: Paper Icons from the Dory Papastratos Collection. Catalogue. Historical Archives – Museum of Hydra 9.7-21.10.2005